کد خبر: ۶۵۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
تعداد بازدید: ۸۲۱
(درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات) از آقاي شمخاني هم پرسيدم گفتند مصوبه اي نيست.

روحانی: مردم تهران در انتخابات کار را یکسره کردند / شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه ای درباره ممنوع‌التصویری [ رئیس دولت اصلاحات] ندارددر این نشست خبری که در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، حسن روحانی به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ می‌دهد. 

به گزارش عصر ایران،  اهم سخنان و پاسخ‌های روحانی را در ادامه بخوانید:

*ما امسال هیئت ایرانی برای حج به عربستان نرفته است. حج عمره تعطیل است. فاجعه منا تاسف بار بود. امسال هنوز مذاکرات شروع نشده است میان ایران و عربستان. این سفر در روزهای آینده انجام میشود. یکی از تاکیدات ما این است که شرایطی مناسب برای حجاج  ایران تامین شود. مشکلاتی در مراسم حج آینده روبرو خواهد شد. 

*تردیدی در میان شرکت‌‎های چینی، کره‌ای و هندی و دیگر کشورهای برای سرمایه گذاری در ایران نمی‌بینم. برجام پابرجا خواهد بود. دولت ایران همواره به قول های خود پایبند بوده است.اجرای برجام به نفع همه است. دو طرف راه تعامل را انتخاب کرده‌اند. 

*بسياري از نمايندگان محترم مجلس معمولا با فعاليت هاي ديگري از قبل مشغول بكار بوده اند و وقتي نماينده نباشند به شغل قبلي باز مي گردند، به هرحال نيروهاي ماهر و با تجربه را بايد استفاده كنيم.

* سال آینده رشد اقتصادی 5 درصد را خواهیم داشت. نمی توانیم یک مرتبه تولید نفت خود را بالا ببریم. 

* دلمان میخواهد در مجلس دهم شاهد مجلس معتدل تری باشیم. مردمدعوا و شکاف را دوست ندارند. در طول سالهاي گذشته كه درآمد نفتي به وفور در اختيار بود متاسفانه پايان سال 91 وقتي مشاهده مي كنيم تقريبا اشتغال خالصي را نمي بينيم سالي 12 تا 13 هزار، درحاليكه نياز به اشتغال ميليوني داريم، براي اينكه بتوانيم بيكاري را رفع كنيم كه اين با همدلي و رونق حاصل مي شود

* وقتي در كشور طرح هايي را بدون توجه به امكانات كشور مصوب مي كنيم يا اقدام مي كنيم دچار مشكل مي شويم و رقمي بالا طرح هاي نيمه تمام وجود دارد، به همه استانداران گفتيم كه طرح هاي نيمه تمام را اگر بخش خصوصي براي تكميل آمادگي دارد دولت با شرايط سهل طرح را واگذار مي كند

* (درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات) طرف گفت دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن واجب نيست. قبلا گفتم هيچ مصوبه اي در شوراي عالي امنيت ملي وجود نداشته در گذشته هم نبوده است. چون هميشه بوده ام و در هيچ دوره اي نبوده است و دبيرخانه هم حق ندارد و از آقاي شمخاني هم پرسيدم گفتند مصوبه اي نيست برفرض هم كه باشد غيرقانوني است و اين حرف ها به شوخي بيشتر شباهت دارد تا واقعيت، اميدوارم شفافيت در پاسخ بوده باشد.

*امکان پذیر نیست که نمایندگان برای بودجه طرح بدهند. 

* نظر ما این است که بودجه سال 94 در سال 94 به تصویب نهایی برسد. وقتی برجام محقق شد 27 دی لایحه را تقدیم مجلس کردیم. نمی شد زودتر به مجلس داد. بیش از 60 روز زمان داشت مجلس برای بررسی بودجه و این شدنی بود که لایحه تصویب شود اما نمایندگان درگیر انتخابات بودند. تاخیر در بودجه به نفع مردم نیست. 

* به همه گفته ایم تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه( از جمله عراق و سوریه) مورد تاکید ماست. 

*هدف اصلی این است که در سوریه مردم سوریه به یک زندگی عادی برگردند و جنگ تمام شود. خواست مردم سوریه باید مبنا باشد. 

* بین ما و رسویه دعوا ایجاد نکنید( در پاسخ به سوال یک خبرنگار)

* به انتخاب مردم تهران احترام می‌گذاریم.. رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود. مردم در سال 92 به دولت گفتند که دعوا و قهر نمی‌خواهیم. در مجلس هم پیام مشابه دادند که چگونه باید عمل کنند. پیام مردم در خرداد 92 و اسفند 94 یکی بود. تلاقی این دو پیام بین دولت و مجلس خواهد بود. 

* من نسبت به مجلس آینده امیدوار هستم. کار اصلی را مردم انجام دادند. از مردم سراسر ایران به ویژه تهران تشکر می‌کنم. مردم تهران کار ویژه ای کردند. آنها 46 اسم نوشتند ونسبت به دیگران سخت تر بود. مردم تهران کار را یک سره کردند و نگذاشتند به دور دوم برود. انتخابات در دور دوم سخت است. 

* کمک ما به عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورها از جمله یمن روشن است. کمک های خود را به مردم یمن انجام دادیم. راه‌های مختلفی برای رساندن کمک ها به مردم یمن وجود دارد. عربستان به بمباران غیر انسانی خود ادامه می‌دهد. سازمان های بین المللی در مورد یمن به وظایف خود انجام نمی‌دهند. در تمام ملاقات‌های خارجی در مورد یمن صحبت کردم. 

*با زندان موافق نیستیم.هرچه بشود دوران زنداني كمتر شود ما استقبال مي كنيم.

*قانون سرمايه گذاري خارجي كاملا روشن هست و برخي اموري كه در كشور سرمايه خارجي مي خواهد خودش سرمايه را بر مي گرداند و نياز ندارد كه بار آن را بر دوش بگيريم.

*فضا برای جذب مشارکت خارجی آماده شده است. نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که آماده است برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک به ایران بیاید. همین وضع را با فرانسه داریم. 

*مردم می‌خواهند همه تحریم‌ها برداشته شود. ما مي توانيم به هيات مذاكره كننده اجازه دهيم كه با دنيا در خصوص ديگر موضوعات هم مذاكره كنند كه قطعا در آنجا هم موفق خواهيم شد، اما بايد اشكالات جزئي رفع شود. در كليت برجام آقاي عراقچي مسئول است ، در موضوعات اقتصادي بانك مركزي و وزارت اقتصاد و مسائل سياست خارجي آقاي ظريف

*ممكن است يك بيمه گري كه شركت آمريكايي است يا شركت آمريكايي در آن سهم دارد هنوز هم تعلل كند يا برخي تحريم ها مرتبط با هسته اي نيست. 

* آمریکایی ها باید در اجرای برجام فعال تر باشند. آنها آنگونه که باید تلاش نکردند. 

* برخی از موسسات خصوصی و بانک‌ها هنوز هراس دارند که نکند با ایران وارد مذاکره شویم و بعد جریمه شویم. 

* در زمینه هسته‌ای برای اولین بار بعد از برجام وارد تجارت مواد هسته‌ای شدیم. کسی باور نمی کرد ما با دنیا تعامل مواد هسته‌ای داشته باشیم. 

* صالحی هر چه در مورد مسائل هسته‌ای بگویند، درست است. 

* مردم  در صبح انتخابات دیدند که شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کار می‌کند و دیگر شاهد قطع این شبکه‌ها در جریان انتخابات نبودیم.

* برخی رسانه واقعیت را همانگونه که هست نشان دهند. در مردم دروغ و تهمت اثر ندارد. 

*باید حواسمان جمع باشد. ممکن است جایی اروپا و آمریکا خطایی کند و ما باید جلوی این اشتباهات بایستیم. 

* برجام یک مانند آفتاب تابان است. چشم‌ها را باید باز کرد. ممکن است اشکال باشد اما تحریم‌ها برداشته شده است و حتی تحریم‌های مربوط به هسته‌ای نبوده است برداشته شده است. 

* قدم به قدم مردم به خوبی برجام را لمس می‌کنند. برخی رسانه‌ها به دلیل اینکه در گذشته چیزهای دیگری گفتند و  امروز برای آنها از برجام گفتند سخت است. همه باید توبه کنند. 

* در حالی که همه کشورها به خاطر کاهش قیمت نفت دچار مشکل شده است ولی ما مشکل نداریم. مردم می‌بیند در کشورهای مجاور قیمت دلار چه وضعی دارد و بالا رفته است. امروز تورم کاهش پیدا کرده است. امروز هرکسی در صادرات و واردات کار می‌کند برجام را حس می‌کند. 

*ما در فروش نفت دست ما باز شده است و تحریم‌ها برداشته شده است. الان یک میلیون 400 بشکه نفت می‌فروشیم و سال آینده مکلف هستیم 2 میلیون بشکه نفت بفروشیم. 

* امروز کشتی‌های بزرگ در بندرهای ایران برخلاف گذشته پهلو می‌گیرند.

* سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت و بنابراین همه وزارت خانه اقتصادی خود را برای یک تحول بزرگ آماده کنند. وزارت خانه ها خود را برای جذب سرمایه خارجی آماده کنند. از وزرا خواستم اگر طرح ضربتی دارند مطرح کنند که در حد توان کمک بیشتر کند. وزیری گفت زیر ساخت های ما آماده است، پول بدهید تا ریل‌ها را وارد کنیم.

*دولت در انتخابات یک شب آرام نداشت. تلاش کردیم امید را به جامعه برگردانیم. قول دولت رقابت حداکثری و مشارکت حداکثری بود. 

* نامزدهای رد صلاحیت شده تمام  اعتراض‌های خود را در چارچوب قانون انجام دادند. 

* مرد با آرامش و نشاط و امید و اعتماد به صندوق در انتخابات شرکت کردند.

* نگاه مردم به تغییر به صندوق آراست. هرچه می‌خواهیم باید از صندوق رای بخواهیم.

*در انتخابات معتدلین انتخاب شدند. مردم ما میانه روی را انتخاب کردند. راهی که مردم در 92 انتخاب کردند همان مسیر را ادامه دادند. پیام مردم به مسئولین همدلی است.

* خوشحالیم که معتدلین انتخاب شدند. مجلس تابع دولت نمی‌خواهیم و اصلا چنین مجلسی نداریم. 

* اگر بودجه ما هم تصویب نشود در مجلس با نمایندگان رابطه خوبی خواهیم داشت. در مجلس دهم شرایط بهتری را برای همکاری خواهیم داشت. 

* مردم دعوا را دوست ندارند. هیچکس بداخلاقی را نمی‌خواهد. مردم در 7 اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دارند و گفتند كه تهمت افترا شعارهاي غلط نتيجه معكوس مي دهد، همه بايد در مسير اخلاق و حقوق مردم باشيم.

* مردم خواستار آن هستند که همه نظرات و افکار در مجلس نماینده داشته باشند. مجلس یک دست مجلس مطلوبی نیست. 

* ما برجام یک را تقریبا به پایان رساندیم. هنوز در بعضی از امور احتیاج به زمان داریم. دولت‌های طرف مقابل ما به تعهدات خود عمل کردند و از نظر سیاسی نطرات خود را به بخش‌های اقتصادی اعلام کردند. 

* امروز فعاليت ما با بانك هاي خارجي شروع شده و روز به روز هم بيشتر مي شود، مسئله سوييفت حل شده .و بيمه تا حد زيادي اجرايي شده است، اما بسياري از شركت ها فعال شده اند. به ملت بزرگ ايران عرض مي كنم كه نقل و انتقال ارزي ما براي توليد و صادرات حدود 10 درصد كاهش هزينه داشته است.

* ايران جايگاه خود را در صادرات نفت بازيافته و احقاق حقوق ما تنها حقوق هسته اي نبوده است. ما از لحاظ نقش مان در صادارات نفت بايد به گذشته برگرديم و قدم به قدم در حال بازگشت هستيم.

* در صنعت هوايي علي رغم اينكه بعضي خوشحال نشدند ما مي خواهيم كه اين صنعت به جايگاه خود باز گردد.

* به خلف وعده‌های طرف مقابل عکس العمل فوری نشان خواهیم داد. 

* ما نیاز یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران داریم. ما باید همفکر و هماهنگ شویم. من به ملت بزرگ ایران نوید می‌دهم سال 95 سال به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94 خواهد بود. 

* سال 94 سال سختی بود.

* قیمت درآمد نفتی ما 120 میلیارد دلار بوده و در سال 94 کمی بیش از 20 میلیارد دلار. 

* در بهمن و اسفند تورم بیشتر می‌شود اما تورم در این دوماه منفی بوده است. 

* در سال آینده رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: